Forfatter Emne: Sådan kan du lave karosseri kopi  (Læst 4184 gange)

Kristian.p

• Gæst
Sådan kan du lave karosseri kopi
« Dato: 9 Juli 2014 21:21:19 »

Vil gerne tilføje noget hvis jeg kan.

Tror aldrig jeg har haft postet det her, eller så er det forsvundet.

Men her er et forslag til hvordan man selv kan prøve at banke en karosseri kopi ud.  Hvis nu man ikke er så god at man bare gøre det i hænderne.

..

Jeg havde en ny bagskærm til min 155, men nænnede ikke at bruge den. Fordi jeg skulle kun bruge et lille stykke.

Først så rengjorde og voksede jeg indersiden. Brugte vidst også noget der hedder "polyvinyl alcohol" også kaldt PVA .. Som extra slip middel.  men ikke nødvendigt hvis man har vokset godt nok.

Så dæmmede jeg området ind med modeller voks, og andet jeg havde.  Er det plastic eller andet du bruger til at dæmme med, skal det også have voks..  Hvis ikke muligt, så PVA.

(PVA, er en tynd film man sprayer på.  Og som senere kan tages af som husholdnings film, er det tykt nok.  Og det opløses også af vand)

Så brugte jeg en masse fiberglas, og polyester..  Der er sikkert noget der er mere slag holdbar. Men dette var hvad jeg havde i overflod.

Og ud kom denne.

Men hvis jeg begynder at hamre noget ned over den, ville det hele flække.  Så den skulle bruge noget bag.

Jeg endte med at lave en jern kasse.  Og fylde det hele med beton.   Igen noget mere stærkt kunne sikkert være brugt.

Og beton skubbet ned i disse huller, i bunden.

Og så hamre du ellers bare løs..   Men nænsomt, med gummi, en lille hammer, et mejsel til de skarpe hjørner. 
Pladen skal selvfølgelig være skåret rimelig til inden. Og være godt holdt fast.

Og her var resultat ..  (men dette er vidst billede af nr2 jeg lavede. Som der var brugt mindre tid på.)

Det var lidt svært at få buen helt korrekt.   Men kun med hamre.  Og ingen skære brænder, mm.  til rådighed, syntes jeg at det blev meget fint.

Glasfiber formen. har holdt til at lave 2 stk, og kan nok godt bruges et par gange mere.  Men cementen bag er slået lidt i stykker.

Ideen snuppet herfra:
http://www.metalmeet.com/forum/showthread.php?t=6436&highlight=hammer+form
Desværre skal man være medlem for at se billederne.

Kristian.p

• Gæst
Sv: Sådan kan du lave karosseri kopi
« Svar #1 Dato: 9 Juli 2014 21:37:14 »

Man kan også give sig i kast med at prøve og lave en komplet fiberglas kopi  :o  ;D.

Men seriøst.  Øv en masse inden du kaster dig ud i sådan noget her.. Jeg brugte næsten en helt måned med tilbage skridt, og slut resultat.. Halv katastrofe/succe.
Eller lad en gøre det  :).

Offline 2ben

• Administrator
  • Comandante
  • Køn: Mand
    • Cuore Sportivo
« Svar #2 Dato: 9 Oktober 2014 22:31:24 »
Det er en skam, at der ikke er nogen kommentarer på din tråd... :)

Jeg har ikke selv så meget fantasi og håndelag, så der er bare respekt herfra. Synes det er en smart måde, at lave en reservedelsstump på. :)

Thumbs up.
/2ben

Fiat 500S 0.9 105 Twin-Air, 2015

Tidligere:
Fiat Bravo 1.9 MJT 120 Dynamic Evo1, 2008
Fiat Bravo 1.9 MJT 120 Dynamic Evo1, 2007
Alfa Romeo 156 SW 2.0, 2000
Nissan Patrol, et par Toyota MR2'er og lidt gammelt skrammel - ingen nævnt, ingen glemt. :)

Offline John Sahl

• Carabiniere
  • *
  • Køn: Mand
    • Autohenter.dk - Din importkonsulent
« Svar #3 Dato: 10 Oktober 2014 11:15:08 »
Jeg får måske en udfordring når jeg er klar med at lave mine brede skærme på mit Uno T-projekt, så der kan det være jeg har lidt spørgsmål, mine kofangere skal jo måske laves bredere og derfor i glasfiber.

Jeg regner med at skære de originale over på midten og så smide et mellemstykke i, for der efter at lave kopier.
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk