Forfatter Emne: Valg af autolift  (Læst 3085 gange)

Offline TC260

• Carabiniere
  • *
  • Køn: Mand
Valg af autolift
« Dato: 17 Marts 2014 23:02:49 »
Ifm. med bygning af en dobbelt garage ønsker jeg at installere en autolift til hobbybrug, og jeg er derfor ved at overveje hvilken autolift der skal vælges.

Garagebygning i et almindeligt villakvarter har vist sig at indebære et hav af begrænsninger, så visse ting skal være opfyldt. Taget må ikke overstige 3,5 meter og den indre loftshøjde bliver et sted mellem 2,8 - 3,0 meter. Man kan derfor ikke få fuld ståhøjde, men kan dog få løftet bilen nok til at kunne arbejde under den. Der bliver desuden nogle pladsbegrænsninger i bredden, så liften skal helst ikke være bredere end 3,0 meter.

Endelig er der et begrænset budget til liften, så jeg kan ikke bare bestille den bedste model fra Stenhøj!.....

Jeg har kigget på både 2 og 4 søjlede og sakse lifte, og umiddelbart foretrækker jeg en 4 søjlet. Jeg har fundet denne, som det mest oplagte valg (se billedet): http://www.jemaautolifte.dk/da/products/JA3200F/137.
De 2 søjlede har alle en højde over 2,8 meter hvilket er et problem, og sakseliften er jeg ikke vild med - dels løfter den bilen på sidepanelerne og dels tager den meget plads under bilen, så man ikke kan arbejde ordentligt under den.

Er der nogen der kender denne Jema lift?
Kan man trygt lægge sig under den uden at risikere at blive mast til pandekage tykkelse?

Det smarte ved denne er at den både i bredden og højden passer godt i planerne, samt at den faktisk kan flyttes grundet de medleverede hjul. Jeg kan godt lide at den har opkørselsramper samt at den kan leveres donkraft til at løfte bilen midtpå. Typemæssigt tiltaler den mig mest, men hvad mener I?

Jeg vil meget gerne høre jeres input til og erfaringer med dette!

Offline DanielGTV6

• Carabiniere
  • *
Sv: Valg af autolift
« Svar #1 Dato: 19 Marts 2014 11:18:35 »
Hej lækkert med dobbl. garage... Hvorfor graver du ikke lidt ned i garagegulvet imellem hvor liften skal stå (ala en lille grav) så du får et nedsænket arbejdsområde at gå rundt på i gulvet..? Armene på en 2 søjlet lift er jo som regel altid lange nok så de kan strækkes ud under bilen på løfte-pkt. Så ordner du derved dit "højde-problem"

Jeg forstår ikke hvorfor du vælger en 4 søjlet når nu plads er et andet krav. Den fylder jo MARKANT mere end en 2 søjlet og er svær at komme rundt om til daglig når ikke du har bil på liften. Det tør jeg godt garantere dig bliver et irritationsmoment ifht. væg-plads hvis du vil have arbejdsbord/filebænk og andet nyttigt sådan et sted. Ønskerne har det med at "vokse" når først man kommer igang.

Jeg kender en der købte en 2 søjlet Cascos (spansk mærke mener jeg) for 15.000. Den kører ret fint.

Nu ved jeg ikke om du bygger garage med én bred port eller to separate for en 2 -søjlet lift har også den fordel at du kan placere den på skrå i værkstedet og derved spare mere plads. Det kræver jo så at der er plads til at køre skråt ind...